Unicode
ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ် တစ်ခုကို ဗဟိုပြုထားသော စီမံကိန်းများကို ဖော်ဆောင်ရာတွင် သုတေသနသည် လူ့အဖွဲ့အစည်းထဲရှိ တစ်ချို့သော လူအုပ်စုများပေါ်တွင် အကျိုးသက်ရောက်မှုဖြစ်စေသည်။ ထိုအခါသက်ဆိုင်ရာ ပြဿနာသို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်နှင့် သက်ဆိုင်သော အ သိပညာဗဟုသုတ အသစ်ကို ထုတ်ပေးသည်။
ဤအသိပညာဗဟုသုတအသစ်သည် တစ်ခါတစ်ရံ သုတေသီများကို ဤကိစ္စရပ် သို့မဟုတ် ပြဿနာနှင့် ပတ်သက်၍ ၎င်းတို့သိပြီးသားဟု ထင်မြင်နေသော အချက်ကို မေးခွန်းထုတ်စရာ ဖြစ်လာစေသည်။
ထို့ကြောင့် လူမှုသုတေသနကို လုပ်ဆောင်ရာတွင် အချက်နှစ်ချက်နှင့် သက်ဆိုင်နေသည်။ ပထမအချက်မှာ ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်ကို သဘောပေါက် လက်ခံလွယ်သော အမြင်ဖြင့် စုံစမ်းစစ်ဆေးခြင်းနည်းလမ်းဖြစ်သည်။ ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်ကို စုံစမ်းစစ်ဆေးသောအခါ သုတေသီများသည် စုဆောင်းရရှိထားသော data များကို အခြေခံသည့် ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်နှင့် သက်ဆိုင်သော သတင်းအချက်အလက်သစ်ကို ထုတ်ပေးသည်။
ဥပမာ - သုတေသီများသည် လှိုင်သာယာမြို့နယ်အတွင်းရှိ ကလေးများ ကျောင်းထွက်မှု အခြေအနကို လေ့လာကြသည် ဆိုပါစို့ ။ ထိုအထဲတွင် ပညာရေးဝန်ကြီးဌာနမှ ထုတ်ပြန်ထားသော တစ်နိုင်ငံလုံးကျောင်းထွက်နှုန်း သို့မဟုတ် လှိုင်သာယာမြို့နယ်၏ ကျောင်းထွက်နှုန်းနှင့် သက်ဆိုင်သော စာရင်းအင်း data အချို့ပါဝင်နိုင်သည်။
သို့သော် ဤ data များမှာ မလုံလောက်ပါ။ လှိုင်သာယာမြို့နယ်အတွင်းတွင် ကွင်းဆင်း၍ ကောက်ယူစုဆောင်းထားသော data အချက်အလက်များပါဝင်ရန် အရေးကြီးပါသည်။ ဤ data အချက်အလက်များသည် သတင်းအချက်အလက်သစ်ဖြစ်သည်။
ထိုသတင်းအချက်အလက်သစ်များကို ကလေးများ ကျောင်းထွက်မှုကို ကိုင်တွယ်ဆောင်ရွက်နေကြသော အဖွဲ့အစည်းများမှ သူတို့၏ စီမံကိန်းလုပ်ငန်းများတွင် အသုံးပြုနိုင်သည်။
လူများသည် ပြဿနာ၏ အကြောင်းရင်းနှင့် အကျိုးဆက် များကြားတွင် မကြာခဏ ရှုပ်ထွေးနေတတ်သည်။ ဤကဲ့သို့ဖြစ်ရခြင်းမှာ ပြဿနာနှင့်ပတ်သက်၍ အချက်အလက်အခြေပြုအမြင် ကင်းမဲ့နေခြင်းကြောင့်ဖြစ်သည်။ သုတေသနပြုလုပ်ခြင်းအားဖြင့် သုတေသီများသည် ပြဿနာ၏ အကြောင်းရင်းနှင့် အကျိုးဆက်များကို ပိုမိုတိကျစွာ သိမြင်လာသည်။
Zawgyi
ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ တစ္ခုကို ဗဟိုျပဳထားေသာ စီမံကိန္းမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ သုေတသနသည္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းထဲရွိ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ လူအုပ္စုမ်ားေပၚတြင္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳျဖစ္ေစသည္။ ထိုအခါသက္ဆိုင္ရာ ျပႆနာသို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အ သိပညာဗဟုသုတ အသစ္ကို ထုတ္ေပးသည္။
ဤအသိပညာဗဟုသုတအသစ္သည္ တစ္ခါတစ္ရံ သုေတသီမ်ားကို ဤကိစၥရပ္ သို႔မဟုတ္ ျပႆနာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၄င္းတို႕သိျပီးသားဟု ထင္ျမင္ေနေသာ အခ်က္ကို ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာေစသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ လူမွဳသုေတသနကို လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနသည္။ ပထမအခ်က္မွာ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ကို သေဘာေပါက္ လက္ခံလြယ္ေသာ အျမင္ျဖင့္ စံုစမ္းစစ္ေဆးျခင္းနည္းလမ္းျဖစ္သည္။ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ကို စံုစမ္းစစ္ေဆးေသာအခါ သုေတသီမ်ားသည္ စုေဆာင္းရရွိထားေသာ data မ်ားကို အေျခခံသည့္ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္သစ္ကို ထုတ္ေပးသည္။
သို႕ေသာ္ ဤ data မ်ားမွာ မလံုေလာက္ပါ။ လိွဳင္သာယာျမိဳ႕နယ္အတြင္းတြင္ ကြင္းဆင္း၍ ေကာက္ယူစုေဆာင္းထားေသာ data အခ်က္အလက္မ်ားပါဝင္ရန္ အေရးၾကီးပါသည္။ ဤ data အခ်က္အလက္မ်ားသည္ သတင္းအခ်က္အလက္သစ္ျဖစ္သည္။
ထိုသတင္းအခ်က္အလက္သစ္မ်ားကို ကေလးမ်ား ေက်ာင္းထြက္မွဳကို ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ သူတို႕၏ စီမံကိန္းလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ အသံုးျပဳႏိုင္သည္။
လူမ်ားသည္ ျပႆနာ၏ အေၾကာင္းရင္းႏွင့္ အက်ိဳးဆက္ မ်ားၾကားတြင္ မၾကာခဏ ရွဳပ္ေထြးေနတတ္သည္။ ဤကဲ့သို႕ျဖစ္ရျခင္းမွာ ျပႆနာႏွင့္ပတ္သက္၍ အခ်က္အလက္အေျချပဳအျမင္ ကင္းမဲ့ေနျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ သုေတသနျပဳလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ သုေတသီမ်ားသည္ ျပႆနာ၏ အေၾကာင္းရင္းႏွင့္ အက်ိဳးဆက္မ်ားကို ပိုမိုတိက်စြာ သိျမင္လာသည္။
ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ် တစ်ခုကို ဗဟိုပြုထားသော စီမံကိန်းများကို ဖော်ဆောင်ရာတွင် သုတေသနသည် လူ့အဖွဲ့အစည်းထဲရှိ တစ်ချို့သော လူအုပ်စုများပေါ်တွင် အကျိုးသက်ရောက်မှုဖြစ်စေသည်။ ထိုအခါသက်ဆိုင်ရာ ပြဿနာသို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်နှင့် သက်ဆိုင်သော အ သိပညာဗဟုသုတ အသစ်ကို ထုတ်ပေးသည်။
ဤအသိပညာဗဟုသုတအသစ်သည် တစ်ခါတစ်ရံ သုတေသီများကို ဤကိစ္စရပ် သို့မဟုတ် ပြဿနာနှင့် ပတ်သက်၍ ၎င်းတို့သိပြီးသားဟု ထင်မြင်နေသော အချက်ကို မေးခွန်းထုတ်စရာ ဖြစ်လာစေသည်။
ထို့ကြောင့် လူမှုသုတေသနကို လုပ်ဆောင်ရာတွင် အချက်နှစ်ချက်နှင့် သက်ဆိုင်နေသည်။ ပထမအချက်မှာ ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်ကို သဘောပေါက် လက်ခံလွယ်သော အမြင်ဖြင့် စုံစမ်းစစ်ဆေးခြင်းနည်းလမ်းဖြစ်သည်။ ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်ကို စုံစမ်းစစ်ဆေးသောအခါ သုတေသီများသည် စုဆောင်းရရှိထားသော data များကို အခြေခံသည့် ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်နှင့် သက်ဆိုင်သော သတင်းအချက်အလက်သစ်ကို ထုတ်ပေးသည်။
ဆိုလိုသည်မှာ သတင်းအချက်အလက်သစ်သည် တခြားသုတေသီများ တွေ့ရှိ/ပြုလုပ်ထားသော အရာများမှ ထုတ်ယူထားခြင်းမျိုးမဟုတ်ပါ။
ဥပမာ - သုတေသီများသည် လှိုင်သာယာမြို့နယ်အတွင်းရှိ ကလေးများ ကျောင်းထွက်မှု အခြေအနကို လေ့လာကြသည် ဆိုပါစို့ ။ ထိုအထဲတွင် ပညာရေးဝန်ကြီးဌာနမှ ထုတ်ပြန်ထားသော တစ်နိုင်ငံလုံးကျောင်းထွက်နှုန်း သို့မဟုတ် လှိုင်သာယာမြို့နယ်၏ ကျောင်းထွက်နှုန်းနှင့် သက်ဆိုင်သော စာရင်းအင်း data အချို့ပါဝင်နိုင်သည်။
သို့သော် ဤ data များမှာ မလုံလောက်ပါ။ လှိုင်သာယာမြို့နယ်အတွင်းတွင် ကွင်းဆင်း၍ ကောက်ယူစုဆောင်းထားသော data အချက်အလက်များပါဝင်ရန် အရေးကြီးပါသည်။ ဤ data အချက်အလက်များသည် သတင်းအချက်အလက်သစ်ဖြစ်သည်။
ထိုသတင်းအချက်အလက်သစ်များကို ကလေးများ ကျောင်းထွက်မှုကို ကိုင်တွယ်ဆောင်ရွက်နေကြသော အဖွဲ့အစည်းများမှ သူတို့၏ စီမံကိန်းလုပ်ငန်းများတွင် အသုံးပြုနိုင်သည်။
သုတေသနလုပ်ငန်းစဉ်သည် သုတေသီများကို သက်ဆိုင်ရာ ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်နှင့် ပတ်သက်၍ အချက်အလက် အခြေပြု လေ့လာသုံးသပ်သည့် အမြင်ကို ရရှိရန် အထောက်အကူပြုသည်။ သုတေသီသည် တွေ့ရှိချက်များကို ဖြန့်ဝေသောအခါ သက်ဆိုင်ရာ ပြဿနာ သို့မဟုတ် ကိစ္စရပ်နှင့် သက်ဆိုင်သော အချက်အလက်အခြေပြု အမြင်ကို ရရှိသည်။
လူများသည် ပြဿနာ၏ အကြောင်းရင်းနှင့် အကျိုးဆက် များကြားတွင် မကြာခဏ ရှုပ်ထွေးနေတတ်သည်။ ဤကဲ့သို့ဖြစ်ရခြင်းမှာ ပြဿနာနှင့်ပတ်သက်၍ အချက်အလက်အခြေပြုအမြင် ကင်းမဲ့နေခြင်းကြောင့်ဖြစ်သည်။ သုတေသနပြုလုပ်ခြင်းအားဖြင့် သုတေသီများသည် ပြဿနာ၏ အကြောင်းရင်းနှင့် အကျိုးဆက်များကို ပိုမိုတိကျစွာ သိမြင်လာသည်။
Zawgyi
ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ တစ္ခုကို ဗဟိုျပဳထားေသာ စီမံကိန္းမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ သုေတသနသည္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းထဲရွိ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ လူအုပ္စုမ်ားေပၚတြင္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳျဖစ္ေစသည္။ ထိုအခါသက္ဆိုင္ရာ ျပႆနာသို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အ သိပညာဗဟုသုတ အသစ္ကို ထုတ္ေပးသည္။
ဤအသိပညာဗဟုသုတအသစ္သည္ တစ္ခါတစ္ရံ သုေတသီမ်ားကို ဤကိစၥရပ္ သို႔မဟုတ္ ျပႆနာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၄င္းတို႕သိျပီးသားဟု ထင္ျမင္ေနေသာ အခ်က္ကို ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာေစသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ လူမွဳသုေတသနကို လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနသည္။ ပထမအခ်က္မွာ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ကို သေဘာေပါက္ လက္ခံလြယ္ေသာ အျမင္ျဖင့္ စံုစမ္းစစ္ေဆးျခင္းနည္းလမ္းျဖစ္သည္။ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ကို စံုစမ္းစစ္ေဆးေသာအခါ သုေတသီမ်ားသည္ စုေဆာင္းရရွိထားေသာ data မ်ားကို အေျခခံသည့္ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္သစ္ကို ထုတ္ေပးသည္။
ဆိုလိုသည္မွာ သတင္းအခ်က္အလက္သစ္သည္ တျခားသုေတသီမ်ား ေတြ႕ရွိ/ျပဳလုပ္ထားေသာ အရာမ်ားမွ ထုတ္ယူထားျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ဥပမာ - သုေတသီမ်ားသည္ လွိဳင္သာယာျမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ကေလးမ်ား ေက်ာင္းထြက္မွဳ အေျခအနကို ေလ့လာၾကသည္ ဆိုပါစို႕ ။ ထိုအထဲတြင္ ပညာေရးဝန္ၾကီးဌာနမွ ထုတ္ျပန္ထားေသာ တစ္ႏိုင္ငံလံုးေက်ာင္းထြက္ႏွဳန္း သို႕မဟုတ္ လွိဳင္သာယာျမိဳ႕နယ္၏ ေက်ာင္းထြက္ႏွဳန္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ စာရင္းအင္း data အခ်ိဳ႕ပါဝင္ႏိုင္သည္။
သို႕ေသာ္ ဤ data မ်ားမွာ မလံုေလာက္ပါ။ လိွဳင္သာယာျမိဳ႕နယ္အတြင္းတြင္ ကြင္းဆင္း၍ ေကာက္ယူစုေဆာင္းထားေသာ data အခ်က္အလက္မ်ားပါဝင္ရန္ အေရးၾကီးပါသည္။ ဤ data အခ်က္အလက္မ်ားသည္ သတင္းအခ်က္အလက္သစ္ျဖစ္သည္။
ထိုသတင္းအခ်က္အလက္သစ္မ်ားကို ကေလးမ်ား ေက်ာင္းထြက္မွဳကို ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ သူတို႕၏ စီမံကိန္းလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ အသံုးျပဳႏိုင္သည္။
သုေတသနလုပ္ငန္းစဥ္သည္ သုေတသီမ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အခ်က္အလက္ အေျချပဳ ေလ့လာသံုးသပ္သည့္ အျမင္ကို ရရွိရန္ အေထာက္အကူျပဳသည္။ သုေတသီသည္ ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို ျဖန္႕ေဝေသာအခါ သက္ဆိုင္ရာ ျပႆနာ သို႕မဟုတ္ ကိစၥရပ္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အခ်က္အလက္အေျချပဳ အျမင္ကို ရရွိသည္။
လူမ်ားသည္ ျပႆနာ၏ အေၾကာင္းရင္းႏွင့္ အက်ိဳးဆက္ မ်ားၾကားတြင္ မၾကာခဏ ရွဳပ္ေထြးေနတတ္သည္။ ဤကဲ့သို႕ျဖစ္ရျခင္းမွာ ျပႆနာႏွင့္ပတ္သက္၍ အခ်က္အလက္အေျချပဳအျမင္ ကင္းမဲ့ေနျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ သုေတသနျပဳလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ သုေတသီမ်ားသည္ ျပႆနာ၏ အေၾကာင္းရင္းႏွင့္ အက်ိဳးဆက္မ်ားကို ပိုမိုတိက်စြာ သိျမင္လာသည္။
Comments
Post a Comment